ROPRATEM
Program pro ROzvoj PRAcovního TEMpa (např. rozvoj logického myšlení, soustředění a pozornosti, zrakového rozlišování apod.)
ROPRATEM je ucelený program vytvořený v pedagogicko-psychologické poradně pro ROzvoj PRAcovního TEMpa, tj. rozvoj logického myšlení, soustředění a pozornosti, zrakového rozlišování apod. Program podporuje schopnosti a dovednosti klienta a rozvíjí jeho oslabené oblasti. Tím v konečném výsledku dochází k jeho zrychlení pracovního tempa.
Jak se s programem ROPRATEM pracuje?
Program je primárně určen dětem 3.- 9.třídy základních škol, ale lze jej využít i pro žáky škol středních. Tzv. Malý ROPRATEM mohou absolvovat i předškoláci až děti ve 2. třídě. Dítě vypracovává různorodé na sebe navazující typy úkolů, jejichž obtížnost se stupňuje. Při jejich řešení by dítě mělo pracovat co nejrychleji, a přitom správně a v nejvyšší možné kvalitě.
Program procvičuje porozumění čtenému (obsahu jednoduchých i kumulovaných instrukcí a jejich přesné dodržování), schopnost organizovat si práci, logické myšlení (schopnost vyvodit algoritmus řešení), soustředění a pozornost, zrakové rozlišování, zrakovou a částečně i sluchovou paměť, intermodalitu (schopnost přepínat mezi různými způsoby vnímání) – např. nahrazování původního zadání jinými symboly, číslicemi, písmeny, serialitu (práce s posloupnostmi) – úkoly, v nichž dítě dodržuje daný postup, plošné vnímání – např. práce se šipkami nebo prostorově pojednanými symboly, grafomotoriku – přesné linie čar, čitelnost, sebekontrolu – cílený nácvik kontroly vlastní práce.
Program je koncipován jako tříměsíční každodenní individuální nácvik. Postup dítěte v programu vede proškolený lektor. Stěžejní je každodennost plnění zadaných úkolů, proto úzce spolupracuji s rodiči a/nebo učitelem či asistentem pedagoga ve škole, které ve vedení jednotlivých částí zacvičím. Ti následně zajišťují to, že dítě na úkolech pracuje denně a dodržuje všechny nastavené postupy a pokyny.
Já program ROPRATEM používám převážně s dětmi a dospívajícími. Jako proškolený lektor dohlížím dvakrát měsíčně na kontinuitu programu a na správný průběh nácviku. Metodicky vedu rodiče nebo učitele/asistenta pedagoga, zkontroluji vypracované úkoly a doprovázím dítě při vypracování dvou nových úkolů. Pak dítě opět cca 14 dní doprovází rodič nebo asistent pedagoga/učitel.
V závěru programu zadám všechny kontrolní úkoly, výsledky přepočítám na vteřiny a zanesu do formuláře. Porovnáním času opakovaně zadávaných úkolů lze snadno zjistit, jak a o kolik se žák v rychlosti práce posunul.