MIU/FIE
Metoda instrumentálního uvědomování / Feuersteinova metoda instrumentálního obohacování – psychology propracovaný systém pro rozvoj dovednosti myslet a učit se
Co je Metoda instrumentálního uvědomování, jinak také Feuersteinova metoda instrumentálního obohacování?
Jde o ucelený systém pracovních listů (tzv. instrumentů), které rozvíjí řešitelovo logické myšlení, jeho poznávací funkce, schopnost soustředit se a učit se v souvislostech. Metoda umožňuje řešiteli najít si v klidu a bezpečí (za podpůrného vedení lektora) vlastní strategie pro vypracování příslušného zadání. Ty si pak přenáší do studia, práce i běžného života.
Metoda vede k odstranění strachu z chyby, stresu ze selhání, a impulzivity či naopak váhání při hledání řešení. Rozvíjí také vyjadřování a respektování odlišných názorů a přístupů. Upevňuje tak sebedůvěru, posiluje kompetence a pozitivní náhled na své schopnosti a dovednosti. Pomůže lépe se orientovat v životě a komunikovat s ostatními.
Jak se s metodou instrumentálního uvědomování (Feuersteinovou metodou instrumentálního obohacování) pracuje?
Proškolený certifikovaný lektor provází řešitele individuálně nebo v menší skupince při vypracovávání jednotlivých pracovních listů. Ty jsou tematicky rozděleny do pracovních sešitů (viz foto). Každý řešitel má svůj pracovní sešit. Na setkáních je velmi důležité, že lektor vytváří svým vyjadřováním a formulacemi bezpečné, nesoudící prostředí, které podporuje individualitu v přemýšlení každého řešitele a přesto - přes zážitkový učební proces – je řešitel veden ke správnému vyřešení jednotlivých cvičení v pracovních listech.
S metodou MIU/FIE pracují lektoři ve školách, poradnách, soukromých praxích. Využívají ji mnohé základní školy i jiné výchovně-vzdělávací instituce, např. při práci s žáky, kteří mají ve škole obtíže. Program MIU/FIE Standard, který používám já, je vhodný od 9let věku dítěte.
Pro svůj vliv na rozvoj logického myšlení, soustředění, propojování souvislostí a rozvoj komunikačních a vyjadřovacích dovedností je metoda také velmi přínosná pro dospělé a využívá se i pro seniory.
Já MIU/FIE metodu používám při práci s dětmi od 9 let a dospívajícími, ale i se středoškoláky a mladými dospělými např. studenty vysokých škol, maminkami po mateřské, dospělými v produktivním věku i seniory individuálně nebo v domovech pro seniory.